Vilka vill du nominera till Sollentunas Trygghetspris?
Det är dags att föreslå kandidater till Sollentuna Trygghetspris. Detta pris erkänner individer, grupper, organisationer eller företag som har bidragit till tryggheten i Sollentuna. Den sista dagen för att skicka […]
Sista gången gillt i Sollentuna.
RECENSION: För sista gången arrangeras Konstmässan i Sollentuna, och liksom tidigare år är det de unga konstnärerna som motiverar ett besök. skriver Cristina Karlstam. De kallar sig Konstellations, de tio unga […]
Lambertssons nya butik också för hemmafixaren
NYHETER Lambertssons nya butik i Sollentuna ska locka privatpersoner och småföretag att hyra verktyg i stället för att köpa egna. Allt från en skruvdragare till en lyftkran går att ordna. Lambertssons har […]
Sollentuna kommun emot Skipstop
Den politiska majoriteten i Sollentuna ställer sig fortsatt kritisk till att landstingets trafikförvaltning inriktar sig på att införa snabbpendeltåg som kör förbi vissa stationer på sin väg till och från […]

Byggandet av den nya stationsentrén vid Häggvik har inletts
Byggandet av den nya södra ingången till Häggviks pendeltågsstation är nu i full gång. Det första spadtaget har tagits av representanter från Trafikverket, Region Stockholm och Sollentuna kommun, vilket markerar en viktig milstolpe i utvecklingen av Sollentunas stadskärna och Södra Häggviks områden. Den nya entrén förväntas vara öppen för resenärer sommaren 2027 och kommer att förbättra tillgängligheten till stationen.
Denna utveckling bidrar till att göra Södra Häggvik till en integrerad del av Sollentunas centrum, där det inplaneras över 5 000 nya bostäder samt områden för handel, service och kontor nära E4 och Förbifart Stockholm. Utbyggnaden av den nya södra stationen är även tänkt att främja kollektivtrafikanvändandet och minska belastningen på vägnätet eftersom tågtrafiken drivs med el.
Den nya entrén åtgärdar också de tidigare utmaningarna med att förbättra kollektivtrafikens tillgänglighet, vilket är en viktig faktor för Häggviks fortsatta expansion och hållbarhet. Under byggperioden, vilket beräknas ta drygt två år, kommer vissa störningar i form av stängda gång- och cykelvägar nära arbetsområdet samt tillfälliga avbrott i pendeltågstrafiken under somrarna 2025 och 2026. I dessa fall kommer ersättningsbussar att vara tillgängliga för att minimera olägenheter för resenärerna.
Arbetet med den nya entrén innefattar också byggandet av ett nytt stationshus och anläggande av anslutande ytor såsom gång- och cykelvägar. Sollentuna kommun och Sollentuna Energi & Miljö AB (SEOM) bidrar parallellt till områdets utveckling genom att förbättra infrastrukturen för energi och miljö.
Allt detta sker genom ett nära samarbete mellan Trafikverket, kommunen och andra regionala aktörer för att säkerställa ett lyckat genomförande och positiv påverkan på regionens utveckling.