Ny anbudsförfrågan för persontransporter
Under våren 2025 inleds en ny upphandlingsprocess för persontransporttjänster inom kommunen, med avsikt att säkerställa hög kvalitet och tillförlitlighet i leveranserna. Kommunstyrelsen har gett kommunledningskontoret, i samarbete med utbildningskontoret, vård- […]
Ljudböcker Sollentuna
Det finns många sätt att lyssna på böcker. Du kan låna e-ljudböcker direkt från webbplatsen, du kan ladda ner ljudfiler från Mediejukeboxen på Sollentuna bibliotek eller låna hem böcker på […]
Lisa Eriksson tilldelas årets pris för källkritik
Lisa Eriksson, som är ansvarig för Makerzone i Sollentuna, har blivit tilldelad årets källkritikspris, Det gyllene förstoringsglaset. Priset erkänner personer, initiativ eller organisationer som bidragit signifikant till källkritik och kritiskt […]
				Kommunerna på Södertörn
Södertörn är Sveriges tredje största ö och på den finns flera stora och små kommuner. Kommunerna som är en del av Södertörn är Botkyrka kommun, Haninge kommun, Huddinge kommun, Nacka […]

Från och med idag blir en ombudsman nytt stöd för SL-resenärer
Från och med idag har SL en resenärsombudsman. Ombudsmannen ska tillvarata resenärernas intressen och se till att hantering av kundärenden sköts korrekt.
– Varje dag gör drygt 700 000 personer tillsammans 2,5 miljoner resor i SL-trafiken. Resenären ska alltid vara vår första prioritet och resenärsombudsmannen är ett sätt för oss att ytterligare ta tillvara våra kunders upplevelser och synpunkter, säger Trafikförvaltningens förvaltningschef Anders Lindström, i ett pressmeddelande.
Resenärsombudsmannen ska inte ersätta dagens kundtjänst, som varje dag tar emot cirka 2 000 frågor eller synpunkter. Det är istället nästa instans, i det fall en kunds ärende inte har hanterats på rätt sätt, eller att återkommande fel eller brister inte åtgärdas som man kan ha anledning att förvänta sig. Ombudsmannen rapporterar direkt till förvaltningschefen.
– Det gör att vi förstärker möjligheterna för resenärerna att få sin röst hörd och att vi åtgärdar uppenbara fel så fort som möjligt, säger Anders Lindström.
Den nya resenärsombudsmannen heter Per Ekberg och har arbetat på SL/Trafikförvaltningen sedan 1980. Karriären började som bussförare och efter några år blev det en roll som trafikplanerare på huvudkontoret.
– Jag har både rest och arbetat med kollektivtrafiken i hela mitt yrkesverksamma liv. Det är erfarenheter som kan komma väl till pass i min nya roll. Resenärsombudsmannen kommer att bli ytterligare ett stöd för våra resenärer när man anser att kontakten genom SL Kundtjänst har resulterat i otydliga svar, eller om man tycker att vår hantering av ett ärende inte har varit tillfredsställande, säger Per Ekberg, i ett pressmeddelande.
Källa: http://lokalanyheter.wordpress.com/2014/02/04/fran-och-med-idag-blir-en-ombudsman-nytt-stod-for-sl-resenarer/