1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Inga Röster Än)
Loading...Loading...

Ny anbudsförfrågan för persontransporter

Under våren 2025 inleds en ny upphandlingsprocess för persontransporttjänster inom kommunen, med avsikt att säkerställa hög kvalitet och tillförlitlighet i leveranserna. Kommunstyrelsen har gett kommunledningskontoret, i samarbete med utbildningskontoret, vård- och omsorgskontoret samt socialkontoret, uppgiften att starta upphandlingen.

Den aktuella avtalsperioden löper ut i januari 2027. En grundlig behovsanalys kommer att utarbetas som grund för kravspecifikationen i den nya upphandlingen. Det framgår att det inte finns möjlighet att sköta verksamheten i egen regi. Vidare understryks vikten av att upprätthålla kvalitet och leveranssäkerhet för Sollentunabornas persontransporter, med förbättringsmöjligheter i den kommande upphandlingen och tydliga krav på kvalitetskontroll och åtgärder vid eventuella brister.

Som bakgrund till beslutet ligger en utredning som kommunstyrelsen tidigare initierat med kommunledningskontoret och som återrapporterades i mars 2025. Utredningen, som genomförts i samarbete med flera kommunala kontor, visade på för- och nackdelar med att bedriva persontransporter antingen i egen regi eller genom externa leverantörer, samt att det finns förbättringspotential i den nästa upphandling av tjänsten för persontransporter.