Sollentuna förlänger unikt utbildningspartnerskap med Paris
Sollentuna kommun har förlängt sitt samarbetsavtal med Académie de Paris, franska huvudstadens skolmyndighet. Det nya avtalet sträcker sig över fyra år och inkluderar bland annat utbyte för lärare och elever, […]
Ny anbudsförfrågan för persontransporter
Under våren 2025 inleds en ny upphandlingsprocess för persontransporttjänster inom kommunen, med avsikt att säkerställa hög kvalitet och tillförlitlighet i leveranserna. Kommunstyrelsen har gett kommunledningskontoret, i samarbete med utbildningskontoret, vård- […]
Framgångsrika insatser mot drogscener i länet
Aktivt arbete mot öppna drogscener i Stockholms län har lett till en märkbar minskning av antalet och storleken på dessa platser under senaste året. I Sollentuna kommun har man särskilt […]
Sollentuna kyrka.
Sollentuna kyrka är församlingskyrka i Sollentuna församling, Stockholms stift. Kyrkan ligger i kommundelen Norrviken mellan sjön Norrvikenoch trafikplats Rotebro som ansluter till E4:an. Kyrkobyggnaden. Kyrkan har en stomme av gråsten och byggdes i slutet av 1100-talet. Ursprungligen kan den ha varit en “försvarskyrka” […]
Från och med idag blir en ombudsman nytt stöd för SL-resenärer
Från och med idag har SL en resenärsombudsman. Ombudsmannen ska tillvarata resenärernas intressen och se till att hantering av kundärenden sköts korrekt.
– Varje dag gör drygt 700 000 personer tillsammans 2,5 miljoner resor i SL-trafiken. Resenären ska alltid vara vår första prioritet och resenärsombudsmannen är ett sätt för oss att ytterligare ta tillvara våra kunders upplevelser och synpunkter, säger Trafikförvaltningens förvaltningschef Anders Lindström, i ett pressmeddelande.
Resenärsombudsmannen ska inte ersätta dagens kundtjänst, som varje dag tar emot cirka 2 000 frågor eller synpunkter. Det är istället nästa instans, i det fall en kunds ärende inte har hanterats på rätt sätt, eller att återkommande fel eller brister inte åtgärdas som man kan ha anledning att förvänta sig. Ombudsmannen rapporterar direkt till förvaltningschefen.
– Det gör att vi förstärker möjligheterna för resenärerna att få sin röst hörd och att vi åtgärdar uppenbara fel så fort som möjligt, säger Anders Lindström.
Den nya resenärsombudsmannen heter Per Ekberg och har arbetat på SL/Trafikförvaltningen sedan 1980. Karriären började som bussförare och efter några år blev det en roll som trafikplanerare på huvudkontoret.
– Jag har både rest och arbetat med kollektivtrafiken i hela mitt yrkesverksamma liv. Det är erfarenheter som kan komma väl till pass i min nya roll. Resenärsombudsmannen kommer att bli ytterligare ett stöd för våra resenärer när man anser att kontakten genom SL Kundtjänst har resulterat i otydliga svar, eller om man tycker att vår hantering av ett ärende inte har varit tillfredsställande, säger Per Ekberg, i ett pressmeddelande.
Källa: http://lokalanyheter.wordpress.com/2014/02/04/fran-och-med-idag-blir-en-ombudsman-nytt-stod-for-sl-resenarer/