Uppdaterade riktlinjer för avfallshantering i Sollentuna
Från och med den första mars kommer uppdaterade regler för avfallshantering att träda i kraft i Sollentuna, enligt beslut från kommunfullmäktige. Dessa nya föreskrifter innefattar bland annat bestämmelser om hantering […]
Två skottskadade i Sollentuna
Två män skadades vid skottlossning i Sollentuna sent på torsdagskvällen. Polisen har ännu inte lyckats identifiera någon misstänkt. – Båda skadades lindrigt. En person skulle först ha […]
Sollentuna centrum.
Sollentuna centrum utgör den centrala delen av Sollentuna kommun, belägen i stadsdelen Tureberg. Ursprungligen var centrum för Sollentuna kyrkbyn vid Sollentuna kyrka som ligger mellan Norrviken och Rotebro. När Norrviken i början av 1900-talet etablerades som municipalsamhälle, inrättades flera […]
REA på sporfiskekläder
Hej! Nu börjar våren närma sig och vår lagerrensning börjar gälla från 12 mars till 31 mars. Kampanjen gäller på Kläder upp till 30 %. Fiske utrustning/prylar och fiskebåtar […]

Byggandet av den nya stationsentrén vid Häggvik har inletts
Byggandet av den nya södra ingången till Häggviks pendeltågsstation är nu i full gång. Det första spadtaget har tagits av representanter från Trafikverket, Region Stockholm och Sollentuna kommun, vilket markerar en viktig milstolpe i utvecklingen av Sollentunas stadskärna och Södra Häggviks områden. Den nya entrén förväntas vara öppen för resenärer sommaren 2027 och kommer att förbättra tillgängligheten till stationen.
Denna utveckling bidrar till att göra Södra Häggvik till en integrerad del av Sollentunas centrum, där det inplaneras över 5 000 nya bostäder samt områden för handel, service och kontor nära E4 och Förbifart Stockholm. Utbyggnaden av den nya södra stationen är även tänkt att främja kollektivtrafikanvändandet och minska belastningen på vägnätet eftersom tågtrafiken drivs med el.
Den nya entrén åtgärdar också de tidigare utmaningarna med att förbättra kollektivtrafikens tillgänglighet, vilket är en viktig faktor för Häggviks fortsatta expansion och hållbarhet. Under byggperioden, vilket beräknas ta drygt två år, kommer vissa störningar i form av stängda gång- och cykelvägar nära arbetsområdet samt tillfälliga avbrott i pendeltågstrafiken under somrarna 2025 och 2026. I dessa fall kommer ersättningsbussar att vara tillgängliga för att minimera olägenheter för resenärerna.
Arbetet med den nya entrén innefattar också byggandet av ett nytt stationshus och anläggande av anslutande ytor såsom gång- och cykelvägar. Sollentuna kommun och Sollentuna Energi & Miljö AB (SEOM) bidrar parallellt till områdets utveckling genom att förbättra infrastrukturen för energi och miljö.
Allt detta sker genom ett nära samarbete mellan Trafikverket, kommunen och andra regionala aktörer för att säkerställa ett lyckat genomförande och positiv påverkan på regionens utveckling.